Kataforeselakken (KTL)

Efficiënt, milieuvriendelijk en hoogwaardig lakken

Op zoek naar een efficiënte, milieuvriendelijke methode en vooral ook beschermende eersteklas coatings voor metalen oppervlakken? Kataforeselakken – ook wel Kathodische Tauch Lackierung, KTL of  e-coat genoemd – is het antwoord. Hiermee wordt een hoogwaardige primer op een metalen oppervlak aangebracht en dit watergedragen laksysteem biedt tal van voordelen.

Zo heeft het gelakte oppervlak onder andere een uitstekende corrosiewering, goede mechanische eigenschappen en een hoge chemicaliënbestendigheid. Met trikation zinkfosfatering als conversielaag wordt aan de hoge kwaliteitseisen vanuit onder andere de automotivebranche voldaan. Een kataforeselaklaag is, eventueel in combinatie met een poedercoating, voor de meeste verschillende toepassingen geschikt en voldoet aan alle actueel geldende eisen.

Waarvoor wordt KTL gebruikt?

  • Onderdelen die in of onder het chassis en de carrosserie worden gebruikt
  • Primerlaag voor klemmen van zonnepanelen
  • Rempedalen
  • Vloeistofbuizen voor oliepeilen
  • Klemmen en scharnieren
  • Dakprofielen
  • Kofferbakrolo’s
  • Onderdelen voor E-Bikes
  • En nog veel meer
NFB Partner Partner In Coating 9

Het proces van kataforeselakken

Na het oprekken van de producten, worden de rekken aan een lopende bandsysteem gehangen. Hier krijgen ze een optimale voorbehandeling, die is afgestemd op de wensen van de klant, de uiteindelijke toepassing of de geldende norm van de fabrikant. Dit om al aan de basis een hoogwaardige kwaliteit van het product te borgen. Een serie van voorbehandelingen verdeeld over 11 zones, wordt geautomatiseerd ingeschakeld. De belangrijkste stappen van de voorbehandeling zijn: ontvetten, spoelen, activeren, zinkfosfatering en passiveren. Hierna doorlopen de producten een lakbad van 75.000 liter.

Uiteenlopende laagdiktes KTL

Door het toepassen van een elektrisch potentiaal (voltage) wordt bij het kataforeselakken de laklaag opgebouwd. De laagdikte wordt daarbij bepaald en dus ook opgebouwd door de voltageinstelling en het constant houden van de overige procesparameters. Meestvoorkomend is een laagdikte van 20 ±5 µm, maar ook andere laagdiktes zijn mogelijk. Met Dickschicht-Kathodisch-Tauch-Lackieren (D-KTL) kunnen we zelfs laagdiktes tot wel boven de 35 µm bereiken.

Vervolgens wordt de laklaag bij 150°C - 200°C uitgemoffeld om zijn uiteindelijke eigenschappen en uiterlijk te bereiken. De oven is overigens dusdanig uitgevoerd dat ook zwaardere delen kunnen worden behandeld.